Webes konfektyrindustri AB

Världens mest köpta Ferrari

Som så ofta i företags historia börjar framgångarna med att nya ägare tar över och förnyar verksamheten. Webes är inget undantag. När två bröder Wärnbring 1952 tog över konkursboet efter det företag där de var anställda blev deras första uppgift att rensa i sortimentet.
Sockerkonfektyrer blev den nya och till en början enda produkten, ett lönsamt val. Men det var när man senare började tillverka gelékonfektyr som de verkliga försäljningssuccéerna kom. Tekniken var enkel och gelén kunde gjutas i nästan vilka former som helst. Den första stora framgången var geléhallon. Man var visserligen inte ensam om att göra sådana, men Webes ansågs var av god (!) kvalitet och under en period var det företagets enda produkt.
Men när ICA skaffade en egenägd tillverkare försvann hälften av omsättningen. Nu var goda råd dyra: en räddning fanns i tillverkning av smågodis i olika former. Webes var alltid alerta när det gällde att hitta nya produkter. Under en period tillverkades salta bildäck, som följdes upp med Webes andra megahit i bilbranschen: Ferraribilarna.
Samtidigt kom det som i dag kallas lösviktsgodis att bli mera populärt och när sedan Webes och Karamellpojkarna gick samman blev de en stor aktör på marknaden för lösgodis. Dessutom hade försäljningen av Tax-free-godis fått en stor andel av omsättningen.
När Webes år 2002 blev kontaktade för uppköp av Toms var det ombytta roller. Istället för att växa genom att köpa upp, växte nu verksamheten genom att bli uppköpt och 2013 flyttades all tillverkning till Danmark.
En inte så lång, men intensiv epok i Habo var över.



Läs mer om Webes konfektyr och andra företag i boken "Industrihistoria i Habo" som du kan låna eller köpa på Habo bibliotek.
Boken är skriven av Lars Elwing, Mats Werthén och Magnus Widell som också har delat med sig av bilderna du hittar på sidorna om Made in Habo - saker du inte visste kom härifrån.